Storing satelliet

Vanaf 5 februari 2018 zijn er een aantal transponderwijzigingen, klik hier voor meer info. Normaliter worden de wijzigingen automatisch verwerkt in de Canaldigitaal zenderlijst.

Wij doen geen storingsonderhoud aan draaibare satellietsystemen/automatische satellietsystemen op campers. Wij verwijzen u dan door naar de leverancier of importeur van uw materialen.

Canaldigitaal heeft een aantal handige instructie filmpjes met betrekking tot installatie en storingen online staan. Klik hier.

Welke maat schotel heeft u nodig voor de ontvangst van Canaldigitaal? Klik hier.

LET OP!! Voor de nieuwe satellietontvangers van Canaldigitaal MZ101 en MP201 is het belangrijk om te weten dat een heractiveringssignaal aankomt op kanaal 14. Als u een uur de ontvanger op 14 laat staan en dan overschakelt zou er na heractivering weer beeld op de pakketkanalen moeten zijn.

Contact met Canaldigitaal? Telefoonnummer 0031 (0)88 0038555. Woont u in het buitenland en is de kaart nog geregistreerd op een nederlands adres dan kunt u Canaldigitaal bellen, op zojuist vermeld telefoonnummer, om de kaart te laten registreren op uw buitenlands adres, dat is sinds kort mogelijk.

Kijkt u met een Canaldigitaal ontvanger?
Zet dan regelmatig uw ontvanger een keer een half uurtje of langer op standby, als u hem daarna weer aanzet zoekt de ontvanger namelijk naar nieuwe software of een nieuwe zenderlijst als die beschikbaar is.

Heeft uw ontvanger of tv een nieuwe Canaldigitaal zenderlijst ingeladen en weet u niet welk kanaal op welk nummer te zien is?
Klik hier voor de Canaldigitaal zenderlijst in HD volgorde.

EHBO: Haal een keer circa 15 minuten de stekker van uw ontvanger uit het stopcontact, stop hem daarna weer terug er in en zet uw ontvanger aan. Diverse problemen zijn dan af en toe al verholpen.

Vastlopen of niet opstarten van de HD ontvanger in combinatie met een nieuwe Ultra HD 4K televisie?
De HD ontvangers DSR7141 en DSR8121 van Canaldigitaal werken meestal niet goed in combinatie met een Ultra HD 4K televisie als die met een HDMI kabel verbonden is. Voor de M7 SAT801 ontvanger dient u de nieuwste softwareversie 2.12a te gebruiken. Als die versie in uw SAT801 zit zou het wel moeten werken, met een oudere versie software loopt die ontvanger anders ook vast. Heeft u een DSR7141 of DSR8121 met dat probleem dan dient u een andere ontvanger aan te schaffen of een Canaldigitaal CI module voor in uw tv, als uw tv daarvoor geschikt is.

Controleer altijd of de meest recente software in uw ontvanger zit.
Raadpleeg de internetsite van het merk van uw satellietontvanger. M7=Canaldigitaal, die ontvangers krijgen automatisch een software update als de ontvanger regelmatig een keer op standby wordt gezet en dan na circa een half uur weer wordt aangezet. Als er nieuwe software is laadt de Canaldigitaal ontvanger deze zelf in.

Blokkend/bevriezend beeld op sommige of op alle zenders?
Dit duidt vaak op een miniem signaal tekort. Het kan verholpen zijn om even naar de schuinte van uw lnb (kop) te kijken als u gebruikt maakt van een duo lnb, de onderkant van de lnb van voor de schotel bekeken moet dan iets met de klok meegedraaid staan. Het kan ook lichte boomgroei zijn in het zichtveld van uw schotel. Of de afstelling van uw schotel is net niet optimaal genoeg. In het verleden mischien wel maar met een groeiend aantal HD zenders is een optimale afstelling zeer belangrijk. Wij hebben eventueel satmetertjes te koop of in bruikleen zodat u zelf op eenvoudige wijze uw systeem kunt fijnafstellen of wij kunnen met een huisbezoek uw schotel professioneel afstellen (alleen in de directe regio van onze winkel).

Geen signaal?
Uw ontvanger, de lnb(kop) of de kabel kan defect zijn. Er van uitgaande dat er niets in het zichtveld van de schotel staat en uw schotel niet verdraaid is door storm of door iemand. Neem uw ontvanger bij twijfel even mee naar de winkel, neem ook uw voedingskabel en afstandbediening mee. Als de ontvanger gewoon werkt in de winkel kunt u een andere lnb meenemen/kopen of de testkabel in bruikleen meenemen om een en ander zelf uit te kunnen sluiten. De kabel kan bijvoorbeeld door jarenlang buiten liggen broos geworden zijn. Er komen dan haarscheurtjes in waardoor er bij vochtig weer of neerslag problemen kunnen ontstaan. Het kan ook zijn dat de f-connector plug die buiten aan de kabel zit die op uw lnb is geschroefd verroest is, waardoor deze geen goed contact meer maakt. Draai de plug een keer los van de lnb en kijk er even naar. De kern van de kabel kan ook door zijn in de plug.

Geen signaal op sommige kanalen en op andere kanalen wel?
Waarschijnlijk net te weinig signaal. Staat er iets in het zichtveld van de schotel? Lichte boomgroei? Het kan zijn dat de schotel net niet helemaal goed staat en dat er fijnafstemming nodig is, mm werk, of de schuinte van de lnb kop is net niet goed. Als sommige zenders het wel doen en sommige zenders niet kan het ook aan de duo lnb liggen, dat die niet meer goed schakelt. Tevens komt het bij de M7 SAT801HD nog wel eens voor dat de externe voeding net niet voldoende spanning geeft waardoor sommige zenders de melding geen signaal geven, raar maar waar. Mocht alles geprobeerd zijn en heeft u zo’n ontvanger, probeer dan eens een andere voeding.

Canaldigitaal Smartcard niet geactiveerd?
Geen beeld op diverse nederlandse zenders maar wel beeld op buitenlandse kanalen en BVN?

Heeft u beeld op BVN en geen beeld op de gewone nederlandse zenders? Bij Canaldigitaal ontvangers is BVN kanaalnummer 80.
Krijgt u bij de gewone nederlandse zenders de melding gecodeerd kanaal op uw scherm of blijft het beeld zwart, dan is waarschijnlijk uw smartcard niet geactiveerd.
Heractiveer uw smartcard. Dit kunt u doen via de internetsite van Canaldigitaal, klik hier.
Of door te bellen met Canaldigitaal, telefoonnummer 0031 (0)88 0038555.
PS LET OP!!! Voor de nieuwe satellietontvangers van Canaldigitaal MZ101 en MP201 is het belangrijk om te weten dat een heractiveringssignaal alleen aankomt op een vrij te ontvangen zender. Dus als u een heractiveringssignaal laat versturen dan dient bij gebruik van een van deze twee modellen de ontvanger op bijvoorbeeld kanaal 14, 77 of 80 te staan. Als u na een uur overschakelt zou er na heractivering weer beeld op de pakketkanalen moeten zijn. Momenteel dient u dat 2x te doen, de 2e keer heractiveren na circa 20 minuten na het eerste signaal. Als u na een uur overschakelt zou er na heractivering weer beeld op de pakketkanalen moeten zijn.

Een uur na het heractiveren van uw smartcard nog geen beeld?

Zap een keer over de zenders, mischien springt het beeld er dan in. Zit uw kaart wel goed in de ontvanger of in de module? Uw kaart kan alleen een heractivering signaal ontvangen als de kaart juist in de ontvanger zit, de ontvanger aanstaat op een nederlands kanaal, bij voorkeur NPO1, en dat er uiteraard signaal is (BVN kanaal 80 moet dus wel beeld hebben).
Kijkt u zonder ontvanger, maar zit het kaartje bijvoorbeeld met een ci+ module in uw tv, haal dan even een keer de module uit uw tv en stop hem daarna weer juist er terug in, of als de module zoals bij een Samsung tv met een kunstof houdertje achter op de tv is geklikt, verwijder dan voorzichtig een keer het houdertje en klik hem er opnieuw op. Het zou kunnen zijn dat het houdertje geen goed contact maakt met de televisie. Het houdertje of de module zou natuurlijk ook defect kunnen zijn. De ci+ module moet ook de laatst beschikbare software bevatten.

Geen beeld op uw tv terwijl uw ontvanger aanstaat en u geen menu van de ontvanger ziet of ook geen zenderaanduiding?
Haal een keer de stroom van uw ontvanger door de stekker uit het stopcontact te halen, steek hem er na een paar minuten weer terug in. Zet uw ontvanger aan. Doe hetzelfde bij uw tv. Controleer of uw televisie op de juiste stand staat.
Als uw ontvanger met een hdmi kabel is verbonden met uw televisie, dient uw tv op de stand HDMI te staan. Dit is vaak te regelen met het knopje Source of Input op de afstandbediening van uw televisie.

Op sommige kanalen wel geluid en op sommige niet?
Laadt een keer de kanalen/zenderlijst van uw decoder of tv opnieuw in.

Geen signaal bij extreem slecht weer of sneeuwval?
Bij extreem slecht weer is het mogelijk dat sommige zenders wegvallen. Vooral de HD zenders zijn daar het gevoeligst voor. Bij sneeuw in de winter is het altijd van belang om te kijken of er geen sneeuw in de schotel of op de lnb zit geplakt. Dan heeft u uiteraard geen signaalontvangst. Veeg dan voorzichtig de sneeuw uit de schotel en verwijder voorzichtig de sneeuw van de lnb/kop. Bij een normale lichte regenbui moet u gewoon kunnen kijken, valt het beeld bij de minste regen al weg dan heeft u te weinig signaal. Dat komt mischien door boomgroei, een niet optimale afstelling van uw schotel of de schuinte van uw lnb is niet goed.

De juiste duo lnb?
Als u een duo lnb gebruikt, is het ook belangrijk dat het de juiste is. Er zijn namelijk verschillende duo lnb’s voor verschillende maten schotels. Wij kunnen u daarover informeren als u de maat van uw schotel weet en eventueel handig het merk. Vele storingen worden namelijk veroorzaakt door het gebruik van de verkeerde duo lnb.

Reageert uw afstandbediening niet goed?
Zijn de batterijen goed? Staat de ontvanger in het zichtveld van de afstandbediening? Kijkt u met een remote extender zorg dan dat het oogje goed voor de ontvanger geplakt zit of ligt. Ook verschillende merken spaarlampen of dimmers kunnen invloed hebben op de werking van uw afstandbediening.

Kijkt u nog met een scartkabel op een oudere televisie?
Geen beeld, wel geluid of andersom dan kan het zijn dat uw scartkabel niet goed achterin de ontvanger of televisie zit.
Haal aan beide zijden even de plug eruit en stop hem er opnieuw terug in.

Uiteraard kunt u ook de site van Canaldigitaal raadplegen met betrekking tot actuele storingsmeldingen. Klik hier.

Telefonisch contact met Canaldigitaal ivm bijvoorbeeld vragen mbt uw factuur etc; ook vanuit het buitenland mogelijk; telnr 0031 (0)88 0038555.

Belangrijk om te weten: Niet alle zenders hebben een evengoede signaalkwaliteit. Sommige zenders kunnen dus storing bevatten terwijl andere perfect werken.

Is met deze tips uw storing niet verholpen? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen u dan specifieker helpen met uw probleem/storing.

Top
detelevisiespecialist.nl