Storing televisie

Heeft u een storing aan uw televisie? Raadpleeg onderstaande en probeer altijd even een keer de stroom van uw tv en/of uw digitale decoder/ontvanger af te halen en na circa 15 minuten de stroomstekker weer er in. Indien mogelijk het beste even 15 minuten alle stekkers/kabels/usbsticks etc achter uit de tv halen. Als u dan na circa 15 minuten de kabels etc weer erinsteekt en de apparatuur weer aanzet zijn vaak de problemen alweer opgelost. Zo niet, kunt u onderstaande tips nog raadplegen.

Kijkt u met een decoder, een los kastje waarmee u de zenders bedient?
Als u geen beeld heeft op uw tv, staat uw tv wel op de juiste aansluiting, bijvoorbeeld op HDMI? Vaak gaat dit via het knopje source of input op de afstandbediening van uw televisie. Staat de tv op de juiste bron, probeer dan even 15 minuten de stroomstekker van de tv en de decoder uit het stopcontact te halen, daarna weer terug in het stopcontact. U dient dan zowel de tv als de decoder opnieuw aan te zetten, check uiteraard nogmaals of de tv op de juiste bron/aansluiting staat.

Steeds meer komt het voor dat oudere decoders niet goed werken op nieuw gekochte televisies.
De decoder doet het op een oudere tv maar op de nieuwere televisies zijn er steeds vaker hdmi communicatie problemen. Waardoor bijvoorbeeld het beeld zwart blijft en er wel geluid hoorbaar is. Na een paar keer decoder aan/uit of stroom eraf/erop is er dan ineens wel beeld na enige tijd. Raadpleeg hiervoor uw provider om de oudere decoder om te ruilen naar een nieuwer model. Zowel bij KPN als Ziggo zijn daar steeds meer problemen over bekend. Vaak wordt dan gedacht dat de nieuwe tv niet goed is. Check dan altijd of een andere nieuwer hdmi apparaat wel op de tv werkt.

Check regelmatig het volgende:
Zit de laatst beschikbare software in uw apparaat? Ook al is het product nieuw in doos gekocht, dan nog kan er een recentere software versie beschikbaar zijn, die diverse problemen kan verhelpen. Het apparaat is natuurlijk eerder geproduceerd als dat u het gekocht heeft. Raadpleeg de internetsite van het merk van uw product. Als u in de zoekbalk op die site uw type invult dan zullen er wel links verschijnen naar bijvoorbeeld een ondersteuning of servicepagina. Daar wordt uitgelegd hoe u een update kunt uitvoeren. Normaliter gaat dat via een usb stick of als u het product met internet verbonden heeft kan het ook vaak online. Mocht het niet duidelijk zijn hoe dit voor uw product te doen, neem dan contact met ons op.

Heeft u uw decoder of andere apparatuur met een hdmi kabel met uw televisie verbonden?
Staat de tv op de juiste stand? Via het knopje source of input kunt u de tv op de juiste hdmi stand zetten anders ziet u namelijk geen beeld van uw digitale decoder. Zorg ervoor dat u een goede high speed hdmi kabel gebruikt. In de televisie staan af fabriek vaak ook hdmi communicatie standen aan. Deze kunt u het beste op uit zetten. Bij Samsung heet dat bijvoorbeeld Anynet+ en bij Philips Easylink. U kunt bij geen beeld ook altijd even proberen om de hdmi kabel in een andere aansluiting van uw tv te doen, of even een andere kabel te gebruiken. LET OP! dat de tv dus wel op de juiste hdmi stand staat. Haal een keer circa 15 minuten de stroom van uw tv en van uw decoder. Zet daarna weer alles aan.

Indien u blokvorming in het beeld heeft, dan duidt dat vaak op een signaal tekort. Sluit uw televisie of decoder even rechtstreeks op het hoofdpunt aan om te kijken of het dan wel goed is. Bij Ziggo is vaak oudere bekabeling, oude pluggen en verouderde/niet retour geschikte splitters een bron van storing. Wij hebben eventueel een testkabel in de winkel beschikbaar ter bruikleen, zodat u bijvoorbeeld de kwaliteit van uw bekabeling kunt uitsluiten. Heeft u dan nog beeldstoring, bel dan met de klantenservice van uw provider om een signaalmeting te laten uitvoeren.

Geluid hapert/knarst af en toe bij kijken via een decoder.
Kijkt u via een digitale decoder televisie en hapert/knarst het geluid af en toe, haal dan even de stroomstekker van zowel de tv als de decoder circa 15 minuten uit het stopcontact en steek ze er dan terug in. U dient dan wel de decoder en tv opnieuw aan te zetten. Heeft u het dan nog, probeer dan het gebruik van een andere high speed hdmi kabel of neem contact op met uw provider voor een signaal controle.

Op sommige kanalen wel geluid en op sommige niet?
Laadt een keer de kanalen/zenderlijst van uw decoder of tv opnieuw in.

De televisie valt steeds spontaan uit na een bepaalde duur.
Bij alle recente televisies staat er af fabriek een ECO stand aan, waardoor de tv zichzelf uitschakeld als deze 4 uur niet bediend wordt. Als u met een externe decoder kijkt en u daarop de zenders bediend valt de tv na circa 4 uur dus uit.
U kunt de ECO stand automatisch uitschakelen op uit zetten in het menu van de televisie of de uitschakelklok op 0 zetten. Een ECO stand kan ook bijvoorbeeld uw beeldinstelling automatisch aanpassen, wordt het bijv donker in de ruimte dan wordt het beeld ook donkerder. Dat is ook vaak in het menu uit te zetten.

Algemene info:
Indien uw televisie rare kuren vertoont en dit wordt niet door de decoder/provider veroorzaakt, dan kunt u proberen om minimaal 30 minuten alles achter uit de tv te halen qua bekabeling/stroomsnoer/usb/ci module etc etc… en dan na 30 minuten weer alles terug er in. Als de stroomsnoer aan de tv vastzit en niet met een losse kabel dan de stekker uit het stopcontact en alle andere bekabeling die wel loskan eruitlaten en na 30 minuten weer terug er in.

Smart TV werkt niet, netwerk foutmelding of sommige Youtube filmpjes spelen niet meer af.
Als u bijv Youtube wilt kijken via het smart tv platform van uw televisie en u ontvangt een netwerk foutmelding en uw tablet, pc of smartphone werkt wel gewoon op uw (wifi)netwerk, probeer dan het volgende: Haal even een minuut de stroomstekkers van uw televisie, wifi router/modem uit het stopcontact. Steek daarna de stroomstekkers weer terug in het stopcontact. Wacht een minuut. Zet uw televisie weer aan, en probeer via het menu van de televisie via de netwerk optie opnieuw uw netwerk verbinding in te stellen. Als u dat via Wifi doet heeft u wel weer uw eigen Wifi wachtwoord nodig. Het kan ook nodig zijn om via het menu van de tv de smart hub een keer te resetten of opnieuw in te stellen.

Recente Philips 4K Ultra HD televisie, wel beeld en geen geluid of haperend geluid bij het kijken met een losse decoder.
Gebruik niet HDMI 1 of 2 van uw tv, maar sluit de decoder aan op HDMI 3 of 4.

Philips televisies van enkele jaren geleden, die werken op basis van NET TV, moeten om apps die verdwenen zijn weer te kunnen kijken, opnieuw worden ingesteld. Via de Philips afstandbediening, Home knop naar het menu en dan naar configuratie, dan installatie, wis net geheugen, ok, smart menu, accepteer gebruikers voorwaarden. Dan zou het weer moeten werken. Uiteraard zullen er ook apps verdwijnen die niet meer gebruikt worden en er zullen apps geupdated worden naar de nieuwste standaarden waardoor ze wellicht op oudere televisies niet meer werken, dat geldt voor alle merken tv.

Geen zenders gevonden via interne DVB-C decoder van de televisie bij gebruik van een van de HSLnet providers TriNed, Plinq of Vaibr?
Kijkt u via de interne DVB-C decoder van uw nieuwe televisie en kijkt u via TriNed/Plinq/Vaibr en vindt uw televisie geen kanalen, dan kan het zijn dat u het gekozen land Nederland bij installatie moet veranderen in Luxemburg, België of Duitsland. HSLnet gegevens mbt instelling digitale zenders zoeken via DVB-C: Frequentie 304.000 / netwerk id 1000 of 8888 / modulatie 256 QAM / Symboolsnelheid 6875. Raadpleeg tevens de site of helpdesk van uw provider.

Geen egale led verlichting bij gebruik van muurbeugel voor uw led televisie.
Bij gebruik van een muurbeugel voor uw platte televisie kan het ooit voorkomen als de bouten, waarmee de strip van de muurbeugel achterop de tv is bevestigd, te vast worden gedraaid dat er te veel spanning op de achterkap van de televisie komt te staan. Bij veel televisies is de achterkap van binnen een reflector plaat voor het led licht. Als de bouten te vast zijn gedraaid kan het zijn dat de belichting niet egaal is op uw scherm.

Is met deze tips uw storing niet verholpen? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen u dan telefonisch of per email specifieker helpen met uw probleem/storing.

Top
detelevisiespecialist.nl